Ketenmanagement heeft de toekomst! Past u het al toe in uw organisatie?

Werken in een keten is een relatief nieuwe aanpak binnen organisaties (afdelingen onderling) en tussen organisaties om met elkaar samen te werken. Een belangrijk voordeel van werken in ketens is dat er veel efficiënter en klantgerichter gewerkt kan worden waardoor bijvoorbeeld kosten bespaard kunnen worden. Alle individuele, kleine eilandjes worden in de keten geïntegreerd in een groter geheel dat logisch met elkaar samenhangt. Door gezamenlijk te werken aan één gemeenschappelijk doel, zullen organisatie- (en afdelings) grenzen overschreden worden. Hiervoor moeten duidelijke afspraken gemaakt worden tussen ketenpartners waaraan eenieder zich moet committeren en die bovendien niet vrijblijvend zijn.

Veel organisaties zijn nog terughoudend ten aanzien van ketens. Het begrip ‘keten’ doet denken aan ‘vastgeketend zitten’ of ‘geen eigen beweegruimte hebben’. Steeds meer wordt duidelijk dat het niet alleen negatief is om aan andere partijen vastgeketend te zitten, maar dit juist de bedrijfsvoering zeer ten goede komt. Echter vraagt het werken in ketens om een nieuwe manier van werken en denken. Zo moeten de oude, vertrouwde structuren en routines worden omgezet in een nieuwe, gezamenlijke aanpak die grensoverschrijdend en dwars door afdelingen of organisaties heen gaat.

Ik ben Jennifer Seldenrijk, afgestudeerd in organisatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Sinds enige tijd ben ik werkzaam als organisatieadviseur binnen een ketenimplementatiebureau. Hier ben ik ondermeer betrokken geweest bij de ontwikkeling en implementatie van een samenwerkingsketen in een grote gemeente en bij de ontwikkeling en uitvoering van de Leergang Ketenregie. In de praktijk heb ik ervaren dat het werken in ketens ten goede komt aan de efficiëntie van organisaties. Ook heb ik ervaren dat het geen gemakkelijke klus is om met diverse partijen een nieuwe aanpak te ontwikkelen. Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik mij uitvoerig verdiept in ketenmanagement. In combinatie met de praktijkervaring ben ik ervan overtuigd dat ik uw organisatie kan adviseren en begeleiden bij het ontwikkelen en implementeren van ketenmanagement.

De muren van een huis kunnen pas gezet worden als de fundering ligt. Het huis kan pas worden ingericht als de muren staan. Elk huis is anders, en de bouw en inrichting hiervan vragen om een aanpak op maat! Staat u voor de opdracht om uw spreekwoordelijke huis te (ver) bouwen of in te richten? Bij mij bent u aan het juiste adres!

Neem gerust contact met me op voor een oriënterend gesprek. U kunt mij bereiken via telefoon:

06 407 709 57 of via e-mail: jenniferseldenrijk@hotmail.com

Met vriendelijke groet,

Jennifer Seldenrijk